Asics’ nya långdistanssko MetaRun är ett resultat av 60 års strävan

I november 2015 presenterade japanska Asics sin mest tekniskt avancerade löparsko någonsin. ’MetaRun’ i svart och guld kommer att tillverkas i begränsad upplaga, blott 60 000 par (20 000 för Europa), att jämföra med de 60 miljoner par skor Asics säljer årligen. Hemlighetsmakeriet innan hade varit stort. Löp & Sko är en av sju expertbutiker i Sverige som säljer den, med start 1 dec. Det rekommenderade butikspriset är 2500 kr.

Platsen är Brunel University i London. Asics’ Europa- Mellanöstern- och Afrikachef Alastair Cameron, som just kommit från NY Marathon där 50 procent av deltagarna hade Asics på fötterna, meddelar den ditresta presskåren att ’Our best just got better’. Detta var det huvudsakliga målet med MetaRun när utveckligen av projektet drog i gång på forskningsavdelningen i Kobe tre år tidigare: att i förhållande till befintliga långdistansmodeller förbättra de fyra kärnfunktionerna: vikt, stabilitet, passform och dämpning. 

– Målet var att göra den bästa långdistansskon, för bästa prestation. Men det är ett resultat av en kontinuerlig förbättring, förklarar Alastair Cameron, sportigt elegant klädd med mörk pikéstjorta under den mörka kavajen.

Förra gången Asics slog på stora trumman för en långdistanssko var när man släppte exklusiva Kinsei-modellen för 10 år sen: en glänsande, silvervit skönhet med dämpning som en vattensäng och komfort som en Chesterfield-fåtölj.

Erik Nystedt,VD för Asics i Skandinavien och marknadschef för Asics Benelux, förklarar betydelsen med en toppmodell som MetaRun. 

– Som marknadsledande inom ’performance running’ är det jätteviktigt för oss att ta våra saker till nya nivåer. Följdeffekten är den nya teknologin som kommer många fler till godo i förlängningen, i andra modeller. Det är evolution, att utveckla och förfina de saker vi jobbar med, år för år, säsong för säsong. Det är vår paradgren. 

Erik Nystedt nämner det japanska begreppet ’kaizen’ som innebär strävan mot förbättring.

– Det är en tradition inom japanska bolag där man hela tiden driver förfiningen av arbetet för att hitta nya vägar och lösningar som möjliggör innovativa språng.
Förmågan att få ihop alla detaljer på skon så att de samarbetar är en av förklaringarna Nystedt lyfter fram till Asics stora marknadsandel av den totala löpskoförsäljningen.

– Många av de enskilda detaljerna klarar våra konkurrenter. Det vi är bra på är att alla små saker matchar varandra och arbetar tillsammans.

Löpskobranschen har genomgått stora förändringar på senare år, inte minst med den minimalistiska trenden som fick många konsumenter att efterfråga mindre stabila löparskor med lägre häldropp (höjdskillnad mellan häl och framfot). Asics’ position har varit förhållandevis försiktig i sammanhanget. Visst, några modeller har fått några millimeter lite lägre drop och mer flexibilitet. 

– Vi har hela tiden varit lite skeptiska när det gäller minimalismen, medger Gerhard Klein, globalt ansvarig för performance-skor. Men att skydda löparen skadeförebyggande har alltid varit viktigt för oss.  

  Även i Japan har man haft, och har fortfarande, en minimalistisk period, men den har sett annorlunda ut förklarar Klein.
– I Japan är alla sedan länge väldigt upptagna av lättvikt. Men det är snarare ’Racing Flats’, de lättaste tävlingsskorna som är ’the mindset’. 

MetaRun som är framtagen för den globala marknaden är med sitt 10mm-drop (22/12), kraftiga häl och två olika pronationsbromsar (lite hårdare Duomax i mellansulans insida samt den nya tekniken AdaptTruss, en kolfiberförstärkt brygga i mittfoten) en i sammanhanget stabil och traditionell löpsko.

– Många löpare är positivt traditionsbundna. De tillåter små förbättringar, menar Erik Nystedt, som vet att trygghet är viktigt. 
Många är också trogna sitt märke när de väl har hittat en modell med en läst som passar deras fot. Asics har dels ett stort utbud med olika modeller för olika fottyper men har också hållit fast vid sina storsäljande modeller genom åren. Ytterligare en styrka är just att de är så stora och välkända. För många känns det tryggt att köpa en sko av ett välkänt märke.   

Men 2500 kr!? Vad är det då man får som en 1500-kronorssko inte har, kan man undra. Gerhard Klein beskriver sin nyfödda baby som ”an extreme statement of innovation”. 

– En fotbollssko, med avsevärt enklare konstruktion, kan idag ligga på 400€. Det har varit väldigt svårt att nå fram till den här nivån, som har krävt en mycket omfattande testverksamhet. Alla nyckelfunktioner har förbättrats genom nya tekniker, konstruktioner och nya material. Dels skulle den vara lättare, samtidigt som stabiliteten, dämpningen och passformen skulle förbättras. Produktionen av MetaRun innebär också många manuella moment: 150-200 personer rör skon under processen. 
I Asics egen jämförelse med Gel-Kayano 21 får den nya modellen högre poäng i samtliga av de fyra kärnfunktionerna:
Lättvikt: Den lätta mellansulan i FlyteFoam – med inbyggda organiska fibrer –bidrar till att minska skons vikt med 20 gram samtidigt som den ger både bättre dämpning och slitstyrka. 
Stabilitet: Den helt nya karbonförstärkta AdaptTruss-bryggan i två delar ger en progressiv och följsam stabilitet. AdaptTruss tillsammans med den sluttande DUOMAX-konstruktionen är MetaRun 28% stabilare i hälen och 15% stabilare i mellanfoten.
Passform: Ovandelen är optimerad med MetaClutch, en utanpåliggande hälkappa fodrad med ett minnesskum, och Jacquard Mesh, ett nätmaterial i ett lager som sitter som en strumpa runt foten.
Dämpning: X-GEL är en hybrid-gel som med sin form och placering ökar dämpningen i hälen med 18%.

Dammodellen skiljer sig något från herrmodellen både i utseende och utförande. Mindre guld, mjukare passform, smalare läst och något högre valv. Den har också lite högre drop: 14 mm (istället för 10 mm) och något annorlunda dämpning fram.

Herrmodellen väger 310 gram (stl US9), vilket enligtforskningschefen Dr. Tsuyoshi Nishiwaki är lätt. 
– För en stabil och väldämpad sko med bra slitstyrka är det lätt. Jag är medveten om att konsumenten vill ha en så lätt sko som möjligt men man bör känna till att viktreduktion och hållbarhet följs åt. Vi ville skapa en lätt – och hållbar sko.

Dr. Nishiwaki, som för tre år sen fick uppdraget att skapa Asics’ bästa sko för långdistanslöpning, utan begränsningar i tid eller budget, beskriver arbetet som en fusion mellan ingenjörsvetenskap och hantverkskunnande. Till sitt förfogande har han haft ett 30-tal personer som enbart arbetat med projektet.  

– Det har varit en ständig kamp hos oss mellan designers och ingenjörer, men det är det vi försöker kombinera: hög funktionalitet med hög nivå på designen. Jag är stolt över vårt hantverkskunnande men det skall alltid finnas ett vetenskapligt underlag så att designen optimerar funktionen. Ett sådant exempel är flexskårornas placering och form i yttersulan, så att skon flexar på rätt sätt. Ända sedan Kihachiro Onitsuka skapade den allra första Marathon Tabi-skon för mer än 60 år sedan har Asics strävat mot förbättring i varje detalj. 

– Varje ny sko ska vara lite bättre än den förra, så jag är stolt över det jättekliv vi tagit med MetaRun, säger Dr. Nishiwaki. Framöver kommer MetaRun sätta standarden för alla ASICS produkter. Det här är bara början på den här resan, avslutar han.

Text: Fredrik Ölmqvist

 

Löp & Sko har blivit tilldelade 8 par dam och 12 par herr och det är först till kvarn som gäller. Inga rabatter gäller här heller i med att det är en såpass limiterad produkt.