Håll liv i löpningen i vinter!

Ett av de vanligaste misstagen de flesta löpare gör är att de har ett för långt vinteruppehåll. När de sätter igång med löpningen på våren försöker de springa lika ofta och långt som de gjorde innan de ställde in skorna för vintern.
– Problemet är att det tar långt tid för leder, senor, ligament, slemsäckar och muskler att vänja sig vid stötarna, så för att slippa skador bör man inte ha för långa uppehåll från löpningen, förklarar Patrik Jacobsson.

  Efter 10 år som ortopedtekniker på Löp & Sko Kliniken vet han vad han talar om.
– För mycket på för kort tid är den vanligaste orsaken till överbelastningsskador hos löpare. All träning är specifik. För att klara påfrestningarna som löpning 2 mil innebär behöver kroppen belastas successivt under lång tid.

  Patriks råd till motionslöpare är att försöka se löpträningen ur ett långsiktigt  hälsoperspektiv. Istället för att stressa sig i form till Göteborgsvarvet under två månader på våren bör man försöka springa kontinuerligt under hela året.

Använd de hjälpmedel som finns

Det svenska vinterklimatet avskräcker måhända en del från löpträning, så det gäller verkligen att försöka blåsa liv i löplusten. Givetvis har vi anpassat vårt butikssortiment efter säsong. Med löparkläder från Houdini och Falke håller du dig torr och varm. Löparskor med Gore-Texmembran från Nike och Asics andas samtidigt som de skyddar mot väta.

Läs mer om smart utrustning för vinterlöpning >>