Så håller du dig på benen i höst

Efter en lång löparsäsong är det inte konstigt om kroppen börjar säga ifrån. Samtidigt vill man ju skörda frukterna av all mödan. Så det gäller verkligen att försöka hitta en balans mellan träning, tävling och vila. Om du känner smärta i samband med löpning finns det all anledning till att besinna sig.

1 .För mycket för fort

Det är inte bara långdistanslöpning som ger resultat. Spara kroppen genom att växla mellan olika träningsformer för konditionens skull. Cykling är skonsamt, vandring med packning i kuperad terräng likaså. Lägg in extra vilodag om du känner dig sliten, eller varför inte köra ett kortare pass med trappgång eller trapp-löpning, där du arbetar med den viktiga balanserande muskeln 'gluteus medius' som sitter på utsidan av rumpan.

2. Prehabträning

Träna preventivt. Om du vet med dig att du brukar dra på dig en viss typ av löprelaterad skada, t ex benhinneinflammation eller muskelbristning i vaden, så vet du förmodligen vad du skall undvika och vad du behöver träna extra på. Om du märker att du ej gör detta bör du ta hjälp av löparcoach eller gå med i en träningsgrupp.

3. Slarva inte med stretchingen!

Efter löpträningen behöver senor, leder och muskler i ben, höfter och rygg sträckas ut. Dessutom blir musklernas återhämtning bättre och du slipper stelhet i större utsträckning. Lägg gärna 10 minuter efter löpningen på att i lugn och ro träcka ut övre och nedre vadmuskel, framsida lår, baksida lår, insida lår, utsida lår, höft, höftböjare, rumpa, nacke och rygg.

4. Se över skorna!

Spring inte med gamla skor. Dämpningsförmågan försvinner då gummi och material i mellansulan blir hårt. Även om du köpt skon under föregående säsong bör du kolla så att den inte har blivit snedsliten. Dels kan yttersulan vara ojämnt nedsliten och dels kan mellansulan tryckts ihop. En snedställd löpsko kommer att förstärka ogynnsamma fotledsrörelser. Du kan enkelt kontrollera eventuellt snedslitage genom att ställa skorna på ett bord. Sätt dig på huk med skorna i huvudhöjd och häldelen vänd mot dig. Då ser du huruvida skorna lutar.

5. Spring med rätt skor!

Om du har speciella biomekaniska behov bör du använda en löpsko som ger dig rätt stöd och avlastning. Vi på Löp & Sko Kliniken är experter på att hitta rätt skor för dina behov. Till vår hjälp har vi spegellåda och löpband så vi kan bedöma eventuella fotledsrörelser. I vårt sortiment har vi även många lätta och neutrala löpskor med lågt drop för mer marknära löpkänsla. Dessa kan du använda som komplementskor. Om du har förändrat ditt löpsteg kan vi hjälpa dig att hitta en ny modell som passar. Kanske behöver du inte stabila skor med pronationsstöd längre.